Perquè
no tots pensem igual, perquè hi ha gent que reivindica i no es queda
callada, perquè alguns i algunes són part fonamental en la
construcció del meu aprenentatge envers l'educació, perquè com
ells jo també pense que hem de lluitar i no podem quedar-nos de
braços creuats deixant fer i desfer.
No
podia fer menys que col·laborar en la difusió d'aquest text:
Publicat a Levante,12/2/2012:
En Defensa de l´Educació Pública
El
professorat, investigadors i investigadores, signants, membres del
Departament d'Educació de la Universitat Jaume I, volem mostrar
públicament el nostre rebuig a la política neoliberal educativa,
impulsada des dels governs central i valencià, que s'està duent a terme
en matèria educativa. Els Estatuts de la nostra Universitat ens
recorden que ens hem de comprometre amb la defensa de l'educació crítica
i amb el desenvolupament de la societat civil. Seguint Paulo
Freire recordem que els problemes relacionats amb l'educació, a més de
problemes pedagògics, són sempre problemes polítics i ètics.
Totes
i tots els signants som especialistes de la universitat pública en els
diversos camps de l'educació. Denunciem que el govern valencià ha
estimulat el creixement de l´educació concertada, és a dir de l´empresa
privada, en detriment de l´educació pública a la qual ha restat recursos
econòmics per a destinar-los a la privada concertada. Consegüentment ha
oblidat la seua obligació política de defensa de l´educació pública com
a bé social que s´ha de defensar i millorar. El nombre de col.legis
privats i concertats al País Valencià en els últims deu anys ha crescut
gairebé el 100%. L'oferta de places privades concertades ja suposa el
40%, enfront del 60% de l'oferta pública. . També s'ha cedit gratuïtament sòl públic a l'educació privada en lloc de prioritzar als centres públics que
pateix l'amuntegament d'alumnat superant la ràtio de qualitat i molt
d´estudiantat escolaritzat en barracons. Així mateix no s'ha cuidat
l'obligació amb la defensa del valencià, una llengua minoritzada,
afavorint una situació social de diglòssia.
Denunciem
el deteriorament i desmantellament progressiu de l'educació pública
valenciana mitjançant retallades que paralitzen la bona marxa dels
centres. Aquestes retallades suposen un retrocés en els drets socials, entre els quals es
troba l'educació. La reducció de professorat i de pressupost suposa una
pèrdua de qualitat educativa que està lligada, a més, a la
precarització de les condicions laborals de gran part del professorat en
tots els nivells educatius. . Aquesta mateix retallada i
retrocés en drets socials va unida a una situació de crisi que afecta
les famílies del nostre estudiantat i al dret a un futur treball digne
de l'estudiantat que condiciona les seues expectatives professionals i
els projectes vitals de la infància i la joventut valenciana i ,
especialment, de les persones que pateixen exclusió social. Volem
recordar que l'educació pública és la que ha aconseguit l'escolarització
de tota la població, inclosa la població que pateix
exclusió social. També volem recordar que el 86% de l'alumnat immigrant
està en centres públics. L'esforç d'integració es fa doncs, gairebé
exclusivament, amb finançament públic. En cap dels països amb millors
resultats educatius s'ha retallat mai l'educació ; a més els seus
centres educatius disposen dels recursos necessaris per a desenvolupar
una educació de qualitat i ,en tots, és bàsic el finançament econòmic.
Com
a investigadors i investigadores recordem que la nostra recerca té un
caràcter públic i socialment ha d'estar compromesa amb la transformació
social democràtica, ha de revertir socialment. Per tant denunciem les
retallades que obliguen a tancar línies de recerca de la universitat
pública lligades al desenvolupament de la societat, a la sanitat i que
fins i tot comporten l'emigració de molts i moltes investigadors joves
que, a més, suposen un capital humà i cultural que es va a desaprofitar.
També recordem que la transferència del coneixement que generem no ha
de prioritzar a les empreses exclusivament sinó que ha d'anar enfocada
cap al bé comú de la societat, a un compromís ètic de la ciència. També
recordem que la innovació educativa no es pot enfocar des d'una visió
reduccionista, considerant-la una simple metodologia, sinó que implica
un posicionament educatiu concret lligat a la transformació de
desigualtats educatives i socials per al conjunt de la ciutadania.
Denunciem accions com el canvi de l'assignatura d'educació per la ciutadania que cap societat democràtica hauria de prohibir, per l’assignatura d'educació cívica i institucional.
La finalitat de l'educació és ajudar a les persones a formar-se
críticament per a poder decidir lliurement, des d'arguments de raó, des
de la llibertat responsable. . Les democràcies necessiten,
per a tenir un futur democràtic, una ciutadania amb formació democràtica
per a poder conviure en una societat diversa, entenent la diversitat
com a riquesa des del compromís i la solidaritat. I això mai és
adoctrinament, és formar una ciutadania crítica i responsable. Denunciem, a més, que el canvi de continguts obeeix a la pressió, en un estat aconfessional ,dels bisbes catòlics espanyols.
Denunciem
que les reformes educatives no obeeixen a experiències educatives que
han demostrat en la comunitat científica resultats òptims en la
transformació de desigualtats educatives ; les reformes obeeixen a
opcions dels grups polítics en el poder (en el cas del País Valencià
denunciem que des de la Conselleria d'Educació s'ha tractat d'autèntics
despropòsits educatius). En la proposta de reforma segueixen defensant-se propostes que seguiran afavorint el fracàs escolar.
Com
a formadors i formadores de professorat denunciem la mercantilització
de l'educació pública, afectada per polítiques de quasi-mercat, per
models empresarials de planificació i control de qualitat que aguditzen
les desigualtats en el sistema educatiu, la precarització del nostre
treball. Retallar en educació és retallar en futur perquè l'educació és
sempre una inversió en desenvolupament social, cultural i econòmic. A
tot el professorat se'ns exigeix treballar
més, cobrant menys, tenim el sou congelat i una pujada de l'IRPF. En
molts casos ja venim treballant a cost zero per poder tirar endavant
temes educatius i investigadors que d'altra manera seria impossible
sostenir. Aquesta situació s'invisibilitza en massa ocasions.
Mentre
la ciutadania pateix retrocessos en avenços socials, els causants de la
crisi segueixen obtenint guanys, sense que se'ls exigisca cap
responsabilitat pública, mentre el nombre de persones aturades augmenta
desorbitadament. Per això exigim que s'apliquen les
alternatives que diversos grups i moviments socials i investigadors ja
han plantejat i que no han estat considerades. Demanem
que es regulen mesures efectives que penalitzen a aquelles persones que
entenen la seva activitat política, en lloc de com un servei públic, com
una ocasió de lucre personal i de corrupció; que es regulen mesures per
a evitar estratègies legals per les quals aquelles persones que tenen
més recursos econòmics no paguen més; que es perseguisca el frau fiscal i l'evasió d'impostos a paradisos fiscals.
Així ho ha demanat la ciutadania amb una manifestació que el dia 26
gener 2012 va reunir 30.000 persones als carrers de Castelló.
Per tot el
que ací hem exposat reiterem el nostre compromís amb la defensa de
l'educació crítica i el desenvolupament sostenible de la societat civil.
Perquè volem futur per a l'educació pública, futur per a una societat
lligada a l'educació democràtica. Perquè volem futur per al nostre
estudiantat.
Signants:
Consol Aguilar Ródenas,Juan Pedro Navarro García ,Josep Cristià Linares Bayo. José Juan Sidro Tirado Jordi Adell Segura Carlos García García ,Joan Ortí Ferreres,Manel Collado i Vergara ,Isabel Piquer Gumbau , Ramon Cardona Pla. Carlos Hernando Domingo Odet Moliner García, Manel Martí Puig ,Encarna de la Cruz Bou
Molt interessant Estela! Ens cal lluitar per una Educació Pública digne...
ResponEliminaEducació i les TIC
el 29 de febrer hem de fer-nos sentir.
ResponElimina